Většina realitních makléřů dává zpravidla mnohem větší důraz na to, jak klienta získat, než jakým způsobem následně prezentovat jeho nemovitost potencionálním zájemcům. Nebudeme si nic nalhávat, nejčastěji se pořídí několik fotografií, napíše stručný popis nemovitosti a začne se inzerovat. Je ovšem tento postup v dnešní době dostačující?Není na čase na vyšší standard? 

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Kvalitní fotografie

Fotografie je to první, čeho si zájemce při prohlížení inzerátů všimne. Pro první oslovení je dokonce fotografie důležitější než název inzerátu či cena dané nemovitosti. Lidé, kteří prochází realitní servery či inzertní časopisy, se totiž před začátkem vyhledávání nového bydlení zajímají hlavně o lokalitu, typ nemovitosti a její cenu. Jenže, to vše je racionální pohled. Zapomínat by se nemělo na emoce, které v drtivé většině případů přimějí zájemce k detailnějšímu prostudování daného inzerátu. Čím více nabídek zájemce projde, tím více jej upoutat hezká fotografie mnohem více než nějaká nic neříkající stěna se špinavým oknem.

Základem kvalitní prezentace jsou jednoznačně fotografie. A ruku na srdce, ať už máme sebelepší chytrý telefon, kvalitnímu fotoaparátu se nevyrovná. Nejde ovšem pouze o techniku, ale také o to, jak nemovitost správně nafotit.

Kvalitní realitní kancelář tedy disponuje jak zkušeným fotografem, tak bytovým designérem, který dokáže Vaši nemovitost púroměnit v lákavou rezidenci a upoutá zájem kupujcího (ukázka zde). Klient by si měl nechat od makléře ukázat, jak vypadá prezentace jiných nemovitostí v nabídce dané kanceláře.

Správně zvolená cena

Jednou z nejtěžších otázek bývá stanovení správné prodejní ceny nemovitosti. Zkušený realitní makléř po prohlídce a prostudování všech získaných informací, určit reálnou prodejní cenu nemovitosti. A to v závislosti na tom, zdali klient na prodej spěchá či nikoliv. Ne vždy to tak funguje. Makléř se klienta zeptá, za kolik by chtěl nemovitost prodat a tím to pro něj končí. Jenže klient se jen zřídkakdy pohybuje na trhu s nemovitostmi. Pokud se ovšem nejedná o "analytika," který před návštěvou realitního makléře strávil desítky či stovky hodin studováním nemovitostí v jeho okolí. Takový klient mívá většinou jasnou představu o tom, za kolik by chtěl nemovitost prodat. Ovšem i v těchto případech by měl být makléř schopen sdělit reálnou prodejní cenu. A pokud požaduje klient cenu extrémně vysokou, za kterou není možné nemovitost prodat, měl by se makléř tomuto obchodu spíše vyhnout. Předražené nemovitosti se musí po čase zlevňovat, což nepůsobí příliš důvěryhodně.

Popis nemovitosti

Pokud máme k dispozici kvalitní fotografie a správně nastavenou prodejní cenu, přichází čas na popis nemovitosti. Zde neexistuje přesná pomůcka, jak dlouhý by měl popis být. Někteří realitní makléři preferují kratší texty, jiní se snaží nemovitost popsat do nejmenších detailů. Popis by měl být napsán tak, aby vzbudil v klientovi zájem. V průměru bývá popis v rozmezí 1000–1500 znaků.

​​​​​​​Inzerce

O tom, na jakých realitních serverech, popřípadě v jakých tištěných mediích budou realitní makléři prezentovat nemovitosti svých klientů, zpravidla rozhoduje vedení dané realitní kanceláře. Makléři mívají většinou jen malou pravomoc v rozhodování, do kterých médií se bude investovat a které naopak využívány nebudou. Jenže méně je někdy více. Běžně se stává, že makléř při náboru nemovitosti sdělí klientovi, že bude jeho nemovitost vidět na několika desítkách, ne-li stovkách serverů. Když se ho však klient zeptá na kterých, tak bývá problém vyjmenovat alespoň deset. I tady je vhodné dbát spíše na kvalitu než kvantitu, vybrat maximálně 10 inzertních webů a tam inzerovat. Klient tak hned ví, kde všude může být jeho nemovitost k nahlédnutí. Což působí mnohem seriózněji, než sdělení "ohromujícího, nic neříkajícího čísla."


Prodej nemovitosti je dobré svěřit realitnímu makléři s praxí a dobrými referencemi. Pokud získáte tip na vhodného makléře, podívejte se na www stránky kanceláře, ve které působí, shlédněte prezentaci jednotlivých nabídek a nebojte se zeptat na rozsah inzerce. Jde o vaši nemovitost, tak ji svěřte tomu, kdo ji bude prodávat, jakoby to byla jeho vlastní.


Zdroj: Lucie Mazáčková, Valerian Šnoblt

Ovládací prvek Obrázek
Ovládací prvek Obrázek
Ovládací prvek Obrázek
Ovládací prvek Obrázek
Ovládací prvek Obrázek
Ovládací prvek Obrázek